Piraci szukają skarbu – zabawa dla dzieci

Zabawa przeznaczona dla małych dzieci mająca na uwadze ich wszechstronny rozwój. Poszczególne etapy zabawy są inspirowane Metodą Ruchu Rozwojowego Weroniki Sherborne oraz zabawami fundaMentalnymi.

Zabawa:

– wspiera rozwój ruchowy dziecka

– rozwija świadomość własnego ciała

– uczy wzajemnych kontaktów

– wspiera wszechstronny rozwój inteligencji

– uczy współpracy

– uczy odwagi

– wzmacnia poczucie własnej wartości

 

Na końcu postu znajdziesz szczegółowo opisane zadania. Ich cel oraz wpływ na rozwój dziecka.

Bądź elastyczny i dostosuj zabawy w zależności od możliwości i umiejętności Twojego dziecka. Poniższą zabawę przygotowałam dla dwulatków. Zadania powinny być wyzwaniem dla dziecka, w takim stopniu, aby dziecko mogło im podołać. Chodzi o to by dziecko podczas zabawy doświadczało sukcesów!

 

 

OPIS ZABAWY

 1. Zjazd piratów – wprowadzenie

 

Dzieci przebierają się za piratów. Następnie spotykają się w wielkiej sali, gdzie czeka na nich pierwsze zadanie. Panuje doniosła atmosfera, mająca dać poczucie, że zadanie bardzo jest ważne. Nauczyciel/ rodzic przebrany za pirata wita dzieci słowami ‚Drodzy Piraci! Przybyliście z najdalszych zakątków świata, aby wyruszyć w drogę pełną przygód. Na końcu czeka na was skarb. Czy jesteście gotowi?’. Czekamy na odpowiedź dzieci, po czym wręczamy im mapę wskazując na punkt gdzie muszą dotrzeć.

 

Na naszej mapie pierwszym celem było legowisko psa. W bardzo prosty i czytelny sposób można było bowiem przedstawić te miejsce rysując psa, dzieci wiedząc bardzo dobrze, gdzie znajduje się jego miejsce do spania od razu wiedziały dokąd mają iść. (Dla starszych dzieci wskazówka nie powinna być tak oczywista).

Informujemy dzieci, że muszą pokonać drogę przez morze, aż dotrą na brzeg, gdzie mieszka wielki pies. Będzie tam na nich czekał zaprzyjaźniony pirat, który powie im jak mogą dotrzeć do lasu.

kid-with-mom-1561216_640

 

2. Przeprawa przez morze – tor przeszkód

Dzieci muszą pokonać tor przeszkód. Ślizgawka jest wielką górą po której muszą zjechać, następnie przeczołgać się pod tunelem (krzesła). Przeturlać pod zwalonym drzewem, aż dotrą na plażę, gdzie czekają na nich przycumowane łódki (poduszki). Dzieci siadają na poduszkach i ślizgając na pośladkach (odpychając rękami od podłogi).

Na lądzie czeka na nich nauczyciel pirat: „Ahoj Przyjaciele! Czekam tutaj na was, bo słyszałem chcecie się przedostać do dżungli? Jest tylko jedna możliwość by tam dotrzeć. Musicie podążać za śpiewem papugi. Słyszycie? Skąd dochodzi ten dźwięk?”

 

bird-1297727_6403. Dżungla pełna zwierząt

Gdy dzieci odnajdą papugę, nauczyciel przełącza ścieżkę dźwiękową na której słychać polecenie: ‚Znajdź prostokąt. Znajdź prostokąt. Znajdź prostokąt.’

Dzieci odnajdują złotą ramę obrazu. Zaczyna się ona poruszać i z ramy wyskakuje tygrys: ‚Ahoj Piraci! Pewnie chcecie dostać się na wyspę skarbów? Tylko najwięksi śmiałkowie mogą przeprawić się przez ocean i stanąć na wyspie skarbów. Ten któremu uda się mnie przewrócić wsiądzie na statek płynący na wyspę skarbów. Kto jest na tyle odważny by się ze mną zmierzyć?’ Tygrys kuca i wyciąga przed siebie ręce z otwartymi dłońmi, dzieci mają za zadanie pchać, aż tygrys upadnie. Potem tygrys dodaje ‚Wykazaliście się siłą i odwagą, proszę o to obiecany statek (koc)’.

 

4. Przeprawa przez ocean

Dzieci siadają na kocu i rodzic je ciągnie. Gdy dopływają do wyspy (wykonanej z tektury, klocków lego lub uwidocznionej na obrazku). Zadaniem dzieci jest przyjrzeć się uważnie i zapamiętać wszystkie zwierzęta.

 

5. Wyspa skarbów

Po wejściu do pomieszczenia, który udaje wyspę skarbów, dzieci mają powiedzieć, jakiego zwierzęcia brakuje.

Następnie muszą je odnaleźć. O to gdzie zwierz się ukrywa muszą zapytać tubylca.

Dzieci podchodzą do tubylca i pytają ‚Gdzie jest tygrys?’. Okazuje się, że Tubylec nie zna tego języka. Dzieci muszą pokazać o jakie zwierze im chodzi używając do tego ciała (po prostu udają to zwierze). Tubylec robi śmieszne miny, jakby się zastanawiał. Po czym zaczyna się cieszyć, gdyż wydaje mu się, że wie o co dzieciom chodzi i wskazuje palcem na górę na której jest tygrys.

Dzieci muszą zarzucić linę i wspiąć się na przeszkodę. Gdy zwierz jest w zasięgu reki nagle się ożywia i radośnie biegnie przed siebie. Dzieci biegną za zwierzakiem.

6. Jaskinia

Zwierzak zatrzymuje się przed wejściem do jaskini. Dzieci zaglądają do środka i widzą, że jest ciemno. Wyciągają latarkę i wchodzą do środka. Dajemy dzieciom wskazówkę czego mają szukać. W naszym wypadku była to łazienka i zapytałam ‚Czego tutaj wcześniej nie było’. Od razu wskazały na but. W środku znalazły zrolowany papier związany czerwoną wstążką. Mapa wskazywała miejsce ukrycia skarbu. Dzieci powinny domyślić się co widnieje na obrazku i gdzie jest skarb – jakiś charakterystyczny punkt.

cracker-1245584_6407. Bal piratów

Dzieci przeprawiają się przez ocean ciągnące przez rodzica na kocu i docierają do miejsca startu. Teraz jest czas na złożenie dzieciom gratulacji, że odbyły tak trudną drogę i odnalazły skarb, że udało im się, bo wykazały się odwagą, mądrością i sprawnością. Zapraszamy dzieci, aby zatańczyły z nami wesoły, piracki taniec. Na koniec pozwalamy dzieciom na taniec spontaniczny, wesołą zabawę oraz cieszenie się ze skarbów, które znalazły.

 

 

 

OPIS POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ

 

1. Zabawy ruchowe – rozwijające świadomość ciała

– Zjeżdżanie na zjeżdżalni – buduje poczucie całości ciała, wywołuje poczucie harmonii.

– Czołganie- ruch blisko podłogi daje poczucie bezpieczeństwa.

– Turlanie- świadomość tułowia, odczuwanie swobodnego przepływu energii.

– Ślizganie na pośladkach- świadomość pośladków.

2. Zabaw ruchowe – rozwijające nawiązywania kontaktu

– Ciągniecie- Dziecko kładzie się na plecach, dorosły chwyta je za nogi, albo koc. Podczas ślizgania rodzic może wykonywać szerokie ‚poślizgi’, tak aby dziecko zginało się w talii. Ruch elastycznego wygięcia w talii nadaje środkowej części ciała giętkości. Dziecko dzięki temu ćwiczeniu może się rozluźnić, a tułów uelastycznić.

– Przepychanie- Tak jak w proponowanej zabawie dziecko ma za zadanie przewrócić dorosłego. Rodzic kuca, wystawia ręce przed siebie tak, aby dziecko napierało na jego otwarte dłonie. Zabawa ma na celu rozładowanie nadmiaru energii. Rozwija zdecydowanie i determinację. Dziecko uczy się kontrolować własną siłę (jak być silnym a delikatnym za razem). Zabawa nie ma nieść ze sobą agresji! Ma być traktowana z humorem.

 

 

3. Zabawy fundaMentalne

– Polowanie na dźwięk – rozwija wrażliwości artystyczną. Dziecko uczy się uważnego słuchania. Za pierwszym razem dźwięk powinien być głośny. Dziecko wykorzystuje w tej zabawie tylko słuch. Możemy mu podpowiadać mówiąc ‚blisko, daleko’ lub ‚ciepło, zimno’.

– 

Poszukiwanie figur- Zabawa rozwija inteligencję wizualno-przestrzenną, matematyczno-logiczną. Pytamy dzieci o to, co jest prostokątne w danym pomieszczeniu. Zadaniem dziecka jest znaleźć rzeczy w kształcie prostokąta. Następnie szukają okrągłych, trójkątnych i kwadratowych przedmiotów. Z dziećmi, które dopiero poznają kształty dobrze jest zacząć od jednej figury i powoli wprowadzać kolejne.

– Zapamiętywanie- Ćwiczy pamięć. Zaczynamy od dwóch przedmiotów. Pokazujemy dziecku rzeczy, które ma zapamiętać, po czym dziecko zamyka oczy i zabieramy jedną z nich. Dziecka zadaniem jest odgadnąć co zniknęło. Jak widzimy, że zabawa staje się dla dziecka łatwa dodajemy kolejny element.

Pantomima- Rozwija inteligencję wizualno-przestrzenną oraz intrapersonalną.

 

 

 

 

Zabawa została stworzona w oparciu o książki:

‚Zabawy fundaMentalne’ Colin Rose, Gordon Dryden

‚Ruch Rozwijający dla dzieci’ Weronika Sherborne

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 466 times, 1 visits today)
Facebookgoogle_plus

Leave a Reply